وزیر نفت خبر داد:

بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا سه ماه آینده

وزیر نفت از افتتاح و بهره برداری ۱۵ میلیارد دلار پروژه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته ظرف دو تا سه ماه آینده فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره برداری می رسد.
بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا سه ماه آینده

به گزارش صنعت نویس، جواد اوجی، امروز در آیین گشایش بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه همکاری‌های گسترده‌ای با شرکت‌های روسی داریم و هیئتی از این کشور در این نمایشگاه حضور دارند، اظهار کرد: با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و صادرات نفت در این دولت ۲ برابر شده است.

به گفته وی، ایران بالاترین مقدار سطح نفت و گاز جهان را دارد که در دولت سیزدهم روند تولید نفت و گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی روند صعوی داشته است و امسال نیز ۱۵میلیارد دلار پروژه در این حوزه افتتاح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تمهیدهایی اندیشیده‌ایم تا تحریم‌های ظالمانه نتواند ما را از توسعه حداکثری صنعت نفت و گاز محروم کند، گفت: فرصت سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلار طرح بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت وجود دارد.

وزیر نفت با اشاره به افتتاح ۱۵ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز در سال جاری گفت: مهم‌ترین آن طرح توسعه میادین نفت و گاز از جمله فاز ۱۱ است که طی ۲۰ اخیر سال هیچ عملیاتی روی آن انجام نشده بود که ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

اوجی ادامه داد: فاز اول میدان آزادگان جنوبی، ۱۲ طرح الفین و پروپیلن در حوزه پتروشیمی، ارتقا پالایشگاه اصفهان، بهره برداری از پالایشگاه آدیش جنوبی، کیفی سازی پالایشگاه شیراز، گازرسانی به شهرها و روستاها و تقویت خطوط جز این ۱۵ میلیارد دلار طرح امسال است.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه امسال ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از کشورهای روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، عمان، امارات، ترکیه، حضور دارند، گفت: در بخش داخلی ۳۵ درصد و در بخش خارجی ۱۰۰ درصد رشد حضور داشتیم که نشان می‌دهد استقبال افزایش می یابد.

وزیر نفت با بیان اینکه شعار نمایشگاه امسال تولید فناورانه و مصرف بهینه است که در راستای مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت انتخاب شده است، گفت: نمایشگاه نفت ایران یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه است و علیرغم تحریم نفت و گاز این نمایشگاه هر سال پررونق برگزار می‌شود.

روند صعودی برداشت از منابع نفت و گاز

اوجی با بیان اینکه ایران بالاترین ذخایر مجموع نفت و گاز را دارد و ۱۵۴ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت و گاز ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل برداشت در اختیار ایران است، گفت: با اقدامات دولت سیزدهم روند برداشت از منابع نفت و گاز صعودی بوده و بالغ بر سه میلیون بشکه نفت خام، یک میلیارد متر مکعب گاز، ۲.۴ میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاه‌های نفت و ۹۵ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد، ادامه داد: اجازه ندادیم تا تحریم‌های ظالمانه ما را از توسعه حداکثری محروم کند.

سهم سازندگان داخلی در تامین تجهیزات طرح‌های نیمه تمام بیش از ۸۰ درصد است

وی با بیان اینکه به گواه بانک مرکزی رشد اقتصادی بخش نفت بالاترین رشد در میان سایر بخش‌ها را داشته است، گفت: سهم سازندگان داخلی در تامین تجهیزات طرح‌های نیمه تمام بیش از ۸۰ درصد است.

وزیر نفت با بیان اینکه توسعه میادین نفت و گاز و تکمیل زنجیره ارزش علاوه بر تامین انرژی کشور یکی از پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است، گفت: تولیدات نفتی و گازی متناسب با سطح ذخایر ایران نیست و به دلیل عدم تولید متناسب و شدت مصرف انرژی دچار عدم النفع بالایی هستیم اما می‌توان با اقدامات کوتاه‌مدت در عرضه و تقاضا جهش قابل توجه اقتصادی در کشور ایجاد کرد.

ممنوعیت واردات ۱۵۰ کالای صنعت نفت

اوجی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز نه‌تنها مزیت اقتصادی است بلکه سبب فعال شدن سایر بخش‌های کشور می‌شود و ابزار امنیتی و سیاسی است و به عنوان عامل بازدارنده سبب اقتدار کشورمی شود، اظهار کرد: در موضوع توسعه فناوری و دانش بیان توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. همچنین ممنوعیت خرید خارج ۱۵۰ کالای صنعت نفت نیز اجرایی شده است.

تعداد شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت ۳.۷ برابر شد

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳.۷ برابر شده است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.

سالانه بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه در مورد بهینه سازی و لزوم مدیریت ناترازی برای کنترل تقاضا باید اقدام شود، گفت: سالانه بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود و این باعث بد مصرفی است.

اوجی با بیان اینکه صادرات گاز کشور معادل شش درصد گاز تولیدی کشور است، گفت: همین میزان صادرات شش میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته که بیش از فروش ۹۶ درصد تولیدی است که در داخل به مصرف می‌رسد.

وی با بیان اینکه به‌موازات توسعه بالادست و پایین‌دست حمایت از راهکارهای بهینه سازی در دستور وزارت نفت قرار گفته است، گفت: حمایت مالی از اجرای طرح‌های بهینه سازی از طریق فعال سازی رفع موانع تولید با استفاده از ماده ۱۲، افتتاح حساب ویژه بهینه سازی مصرف انرژی و تاسیس صندوق بهینه سازی مصرف انرژی از مهم‌ترین اقدامات است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید