جزئیات تازه از ویروس چینی جدید

موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی در شمال چین به‌ ویژه در میان کودکان، افزایش یافته و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.
جزئیات تازه از ویروس چینی جدید

به گزارش صنعت نویس، با این حال مقامات بهداشتی چین گفته‌اند که افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی، ترکیبی از ویروس‌های شناخته شده است و به اولین فصل سرمای این کشور پس از لغو محدودیت‌های کووید۱۹ در دسامبر گذشته مرتبط هستند.

در حالی که کارشناسان تاکید می‌کنند که وضعیت همچنان نامشخص است، اما اظهار می‌کنند که احتمال کمی وجود دارد که این افزایش در موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ناشی از یک ویروس جدید باشد.
در تاریخ ۱۳ نوامبر کمیسیون بهداشت ملی چین از افزایش بیماری های تنفسی به ویژه در بین کودکان خبر داد.

مقامات چینی افزایش موارد ابتلا را به پایان محدودیت‌های کرونایی، فرا رسیدن فصل سرما و گردش پاتوژن‌های شناخته شده از جمله آنفلوآنزا، پنومونی مایکوپلاسما، ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) و سارس-کوو-۲ - ویروسی که باعث ایجاد بیماری کووید۱۹ می‌شود، نسبت داده‌اند.

اخیرا سیستم عمومی نظارت بر بیماری ProMED - که یک بار در مورد موارد مرموز ابتلا به ذات الریه که بعدا معلوم شد کووید۱۹ هستند، هشدار اولیه صادر کرد - گزارش داد که برخی از بیمارستان های چین به دلیل شیوع ذات الریه «مملو از کودکان بیمار» شده اند.

گفته می‌شود که این شیوع عمدتاً در پکن، پایتخت این کشور و همچنین در استان «لیائونینگ» و سایر مناطق این کشور رخ داده است.

علائم آن نیز شامل تب، التهاب ریه بدون سرفه و گره‌های ریوی (توده‌هایی روی ریه‌ها) است و معمولاً نتیجه عفونت گذشته هستند. همچنین تاکنون هیچ مرگی گزارش نشده است.

در یکی از بیمارستان‌های کودکان در پکن، چندین والدین در روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که فرزندانشان به پنومونی مایکوپلاسما مبتلا هستند که یکی از علل شایع ذات الریه در کودکان است و به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

گزارش‌هایی که درباره این بیماری‌های تنفسی منتشر شده، خاطرات همه‌گیری را در ذهن افراد یادآور شد و کاربران رسانه‌های اجتماعی از «ویروس جدید» یا «کووید جدید» صحبت می‌کنند.

روز چهارشنبه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از چین اطلاعات بیشتری در مورد کودکان مبتلا به «ذات الریه تشخیص داده نشده» درخواست کرد.

بر اساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت، پکن روز پنجشنبه به این درخواست پاسخ داد و گفت: هیچ گونه پاتوژن غیرعادی یا جدیدی شناسایی نشده است.

سازمان جهانی بهداشت اطلاعات بیشتری را درخواست کرده و در عین حال خاطرنشان کرده است که چین از نزدیک، روند ویروس هایی مانند آنفلوآنزا، ویروس سینسیشیال تنفسی و سارس-کوو-۲ را زیر نظر دارد.

سازمان جهانی بهداشت افزود: چین همچنین نظارت بر پنومونی مایکوپلاسما را برای اولین بار در اواسط اکتبر آغاز کرده است.

سازمان جهانی بهداشت گفت که اطلاعات دقیق محدودی برای توصیف کامل خطر کلی این موارد گزارش شده از بیماری های تنفسی در بین کودکان در دسترس است. با این حال می‌توان انتظار داشت که با فرا رسیدن فصل زمستان، موارد ابتلا به این گونه بیماری‌ها افزایش یابد.

چندین متخصص به عواملی چون فرارسیدن زمستان، پایان محدودیت‌های کرونایی و کمبود ایمنی قبلی در کودکان اشاره کردند که احتمالاً علت افزایش عفونت‌ها هستند.

«فرانسوا بالو» از دانشگاه کالج لندن در این باره گفت: از آنجایی که چین اساساً نسبت به هر کشور دیگری روی زمین قرنطینه بسیار طولانی‌تر و سخت‌تری را تجربه کرد، پیش‌بینی می‌شد که بعد از محدودیت‌های کرونایی امواج شیوع بیماری در این کشور قابل توجه باشد.

او اضافه کرد: مگر اینکه شواهد جدیدی وجود داشته باشد که خلاف آن را نشان دهد. هیچ دلیلی برای مشکوک شدن به ظهور یک پاتوژن جدید وجود ندارد.

«پل هانتر» از دانشگاه «ایست آنگلیا» تاکید کرد که در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی برای تشخیص قطعی وجود دارد.

او افزود: با این حال به طور کلی، این به نظر من یک بیماری همه گیر به دلیل یک ویروس جدید نیست. اگر چنین بود، انتظار داشتم که تعداد بیشتری از عفونت‌ها را در بزرگسالان ببینم. تعداد کم عفونت‌های گزارش‌شده در بزرگسالان نشان‌دهنده ایمنی موجود ناشی از ابتلای قبلی است.

یک متخصص استرالیایی نیز اشاره کرد که کودکان خردسال در چین در مدرسه تا نیمی از عمر خود را بدون مواجهه معمول با عوامل بیماری زا سپری می کنند و بنابراین سطح ایمنی یکسانی ندارند.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید