قهرمانی سایپا در واردات افتخار است؟

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا می گوید این شرکت ثابت کرده اولین واردکننده خودرو به کشور است و زیرمجموعه اش پارس خودرو نیز قوی ترین مونتاژکار داخلی. این اظهارات محمدعلی تیموری که به نظر می رسد از سر هیجان و ذوق زدگی بیش از حد ناشی از واردات و مونتاژ خودروهای چینی است، بهت افکار عمومی را به دنبال داشت.
قهرمانی سایپا در واردات افتخار است؟

به گزارش صنعت نویس، تیموری چند روز پیش و در جریان رونمایی از محصول مونتاژی جدید پارس خودرو گفته که "ما با واردات چانگان و زوتی ثابت کردیم اولین واردکننده خودرو در ایران هستیم و اعتقاد قلبی ام این است که پارس هم قوی ترین مونتاژکار کشور است".

اظهارات مدیرعامل سایپا اما چند پرسش را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است. نخست اینکه مگر سایپا با چند دهه قدمت، دومین خودروساز بزرگ کشور به شمار نمی رود؟ پس چرا مدیرعامل سایپا با افتخار از واردات خودرو توسط این شرکت می گوید و ذوق می کند؟ تاآنجاکه همه می دانند، سایپا جدا از چالش های کمی و کیفی اش حداقل روی کاغذ "خودروساز" به حساب می آید و وظیفه اش تولید است نه واردات. اگر هم به لطف سیاست های مقطعی، مجوز واردات گرفته و مشغول وارد کردن خودروهای چینی درجه دو است، این اقدام دیگر افتخاری و امتیازی برای نارنجی های جاده مخصوص نیست که مدیرعامل شان از آن ذوق زده شود. طبعا با توجه به ماهیت سایپا –خودروساز بودن- افکار عمومی منتظر است تا از زبان مسوولان این شرکت اخباری مانند ارتقای کیفیت را بشود، نه اول شدن در واردات را.

البته در باب اظهارات طنزگونه مدیرعامل سایپا نمی توان نقش سیاستگذار را هم نادیده گرفت، سیاستگذاری که به "آمار" علاقه دارد و افسار اصلی واردات را به دست خودروسازان می دهد تا مثلا بگوید ظرف فلان مدت، فلان تعداد خودرو وارد کشور شد. طبیعی است که وقتی سیاستگذار چنین فکر می کند، مدیرعامل سایپا نیز به عنوان سکاندار شرکتی وابسته به دولت، اول شدن در تجارت خودرو و نه تولید را افتخار می داند و می خواهد به بالاسری هایش بگوید ما قهرمان واردات هستیم. این قهرمانی تازه در شرایطی است که با گذشت 16 ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، همین سایپا نیز حتی یک دستگاه خودروی خارجی را تحویل متقاضیان نداده است.

اما نکته دیگر در مورد اظهارات مدیرعامل سایپا، به اعلام نظر وی درباره پارس خودرو برمی گردد. تیموری می گوید اعتقاد قلبی اش این است که پارس خودرو قوی ترین مونتاژکار کشور است. دقت کنید؛ مونتاژکار، نه خودروساز.

البته که پارس خودرو در این سال ها همواره ماهیتی مونتاژکار داشته و با سیری نزولی، از مونتاژ نیسان و رنو به میزباین زوتی چین رسیده است؛ اما سوال اینجاست که آیا "مونتاژکاری" و لقب "قوی ترین مونتاژکار" برای پارس خودرو که سومین خودروساز بزرگ ایران-حداقل روی کاغذ- است، افتخار محسوب می شود؟ آیا مونتاژکار ماندن پارس خودرو پس از چند دهه فعالیت، ذوق زدگی دارد؟ پارس خودرویی که تیموری با افتخار آن را قوی ترین مونتاژکار داخلی می داند، در این سال ها چند بار مورد توجه خودروسازان خارجی قرار گرفت و آنها می خواستند این شرکت را بخرند و به معنای واقعی "خودروساز" کنند، اما سیاست های داخلی این اجازه را نداد.

ظاهر ماجرا این است که تیموری قصد تعریف و تمجید از پارس خودرو را داشته و می خواسته مقام این شرکت را بالا ببرد، اما آیا او به هدفش رسیده است؟ اینکه پارس خودرو را قوی ترین مونتاژکار کشور خطاب کرده و لفظ "خودروساز" را برایش به کار نبرده، تعریف و تمجید بوده یا به کنایه ای ناخواسته می ماند که شان سومین شرکت خودرویی بزرگ کشور را پایین آورده است؟
منبع: خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید